Creative Leadership in Graphic Design Companies
DOI:
https://doi.org/10.29105/pc.v1i1.9Keywords:
leadership behaviors, graphic design, creative leadershipAbstract
Design is becoming a strategic factor in business development, which has led to further growth in the creative industry. The increase in this type of business contributed to the general objective of this article, which is to help appreciate the trends in the type of leadership currently exercised by design companies and thus provide a starting point for future research. The work explores the leader behaviors in the creative industry field in México, and aims to help creative directors make better decisions when working as a team, responding more efficiently to the challenges that currently arise in the area of the creativity. Finally, the study concludes that, although task-oriented behavior is dominant, it is a fact that the leader must also be enthusiastic about creativity and innovation.
Downloads
References
Amabile, T., Schatzel, E., Moneta, G., & Kramer, S. (2004). Leadre behaviors and the work enviroment for creativity: Perceived leader support. The Leadership Quarterly , 15, 5-33. DOI: https://doi.org/10.1016/j.leaqua.2003.12.003
Berzins, G. (2012). Strategic Management in Creative Industry Organizations: Specifics in Strategic Decision Making. Organizacijų Vadyba: Sisteminiai Tyrimai, 62, 7-23.
Borja de Mozota, B. (2002). Design and competitive edge: A model for design management excellence in European SMEs. Academic Review , 2, 88-103. DOI: https://doi.org/10.1111/j.1948-7177.2002.tb00014.x
López, A. (2014). Curso Diseño gráfico. Fundamentos y Técnicas. [Libro electrónico]. Ediciones Anaya Multimedia. https://books.google.es/bookshl=es&lr=&id=KDmVBQAAQBAJ&oi=fnd&pg=PA1&dq=origen+del+dise%C3%B1o+grafico&ots=bpdaB8p3JJ&sig=gWNyuhSQ7zKghJ9Bsz0mqc5JpIw#v=onepage&q=origen%20del%20dise%C3%B1o%20grafico&f=false
Yukl, G. (2012). Effective Leadership Behavior: What We Know and What Questions Need More Attention. Academy of Management Perspectives , 26 (4), 66-85. DOI: https://doi.org/10.5465/amp.2012.0088
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Verónica Lizett Delgado Cantú
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
a. Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional. que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
b. Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
c. Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) posterior al proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado.