Pink: a disruptive color in contemporary Mexican graphic design

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/pc.v6i1.74

Keywords:

graphic design, diversity, stereotypes, cultural identity, inclusion, marketing

Abstract

This article analyzes the role of the color pink in contemporary Mexican graphic design, investigating how it has evolved from a symbol of femininity to an icon of empowerment, diversity, and inclusion.
Its psychological effects, cultural meanings, and interaction on the color wheel are explored using a qualitative methodology with semiotic, historical, and perceptual approaches.
It analyzes how the color pink has been reinterpreted in commercial campaigns, art, and institutional brands, highlighting its potential to create emotional connections, challenge stereotypes, and develop new visual narratives.
The article concludes by highlighting the importance of a conscious strategy when using the color pink to optimize its relevance in contemporary visual communication.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Arnheim, R. (2002). Arte y percepción visual (2. ed., pp. 335-337). Alianza Forma. https://archive.org/details/arnheim-rudolf.-arte-y-percepcion-visual-ocr-2002_202307/page/334/mode/2up

Aizpuru, D. (2025) Disección de la memoria: arte y ciencia [Cartel]. Academia de San Carlos, FAD - UNAM. https://academiasancarlos.unam.mx/diseccion-memoria/

Birren, F. (1950). Color psychology and color therapy: A factual study of the influence of color on human life. McGraw-Hill. https://archive.org/details/colorpsychologyc0000birr/mode/1up

Blakemore, E. (2023, 21 julio). ¿Es el rosa Barbie el color más antiguo de la Tierra? National Geographic. https://www.nationalgeographic.es/historia/2023/07/rosa-barbie-color-mas-antiguo-tierra

Borg, B. (2015). Cochineal Red: The Art History of a Color. The Metropolitan Museum of Art.

Barthes, R. (1964). Elements of Semiology / Essays on Connotation. (Varios ensayos sobre mito y connotación). Dawson College. https://www.dawsoncollege.qc.ca/ai/wp-content/uploads/sites/180/22-Barthes-Semiotics.pdf?utm_source=chatgpt.com

Creswell, JW (2014). Diseño de investigación: Enfoques cualitativos, cuantitativos y mixtos (4.ª ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.

Compartamos Banco. (2023, 19 abril) Tirándole al Éxito [Publicidad]. Facebook. https://www.facebook.com/CompartamosBanco/photos/pb.100064732597119.-2207520000/6209302382462991/?type=3

Doménech Carbó, M. T. (2018). Análisis químico y examen científico de patrimonio cultural. Síntesis. https://dmc2vm44yioo9.cloudfront.net/a5091642-4fec-4ca4-9e8a-1af3660bcc8b.pdf

Estevan, M. C. (2016, 18 julio). PinkTax. La perversión del rosa en el diseño gráfico y la publicidad. Hoy es el Día. https://www.hoyeseldia.es/pinktax-la-perversion-del-rosa-en-el-diseno-grafico-y-la-publicidad/

Heller, E. (2008). Psicología del color: Cómo actúan los colores sobre los sentimientos y la razón (1a ed., pp. 211-221). Gustavo Gili. https://archive.org/details/psicologia-del-color-eva-heller/page/210/mode/2up

Houston, S., Brittenham, C., Mesick, C., Tokovinine, A., & Warinner, C. (2009). Veiled Brightness a History of Ancient Maya Color (1.a ed.). University of Texas Press. https://archive.org/details/veiledbrightness0000unse/page/n9/mode/2up?view=theater

Itten, J. (1961). Arte del color: Aproximación subjetiva y descripción objetiva del arte (ed. abreviada). Bouret. https://monoskop.org/images/8/85/Itten_Johannes_El_Arte_Del_Color.pdf

Levrero, V., & Veirano, D. (2015). Color, diseño y cultura: El rol del color en identidades visuales de la órbita cultural y estatal del Uruguay [Tesis de grado, Licenciatura en Diseño de Comunicación Visual, Universidad de la República, Uruguay]. https://www.fadu.edu.uy/tesinas/files/2016/06/Tesis_Levrero_Veirano_disen%CC%83ada.pdf

McLean, S. (2022, 4 diciembre). El color rosa: teoría esencial del color, simbolismo y aplicación al diseño. Dunn-Edwards Paints. https://www.dunnedwards.com/es/pros/blog/the-color-pink-essential-color-theory-symbolism-and-design-application/

Mervis, M. (2023, 1 mayo). La relevancia del rosa en el diseño. Dunn-Edwards Paints. https://www.dunnedwards.com/es/pros/blog/the-relevance-of-pink-throughout-design/

Paoletti, J. (2012). Pink and Blue: Telling the Boys from the Girls in America. Indiana University Press. https://books.google.com.mx/ DOI: https://doi.org/10.2979/6372.0

Perea, I. (2024, 12 octubre). La psicología del color en el diseño gráfico y digital. Ilka Perea Studio. https://ilkaperea.com/2024/10/12/la-psicologia-del-color-en-el-diseno-grafico-y-digital/

Pérez, A. G. (2016). Ramón Valdiosera: el kitsch en su proyecto de moda nacional y en el uso del color rosa mexicano (Tesis de licenciatura, Facultad de Ciencias Políticas y Sociales, Universidad Nacional Autónoma de México), pp. 61-77. Repositorio Institucional de la UNAM. https://ru.dgb.unam.mx/server/api/core/bitstreams/869101ef-2e2b-4d1b-a3cd-6f502de787e7/content

Singh, S. (2006). Impact of color on marketing. Management Decision , Vol. 44, n.º 6, págs. 783-789. https://doi.org/10.1108/00251740610673332 DOI: https://doi.org/10.1108/00251740610673332

Tamayo, R. (1975) Sandías [Pintura]. Colección Museo Tamayo Arte Contemporáneo, INBAL - Secretaría de Cultura. https://www.museotamayo.org/coleccion/sandias-2

Torres, N. (2016). Mariana en el margen [Óleo sobre lienzo]. Museo de la Ciudad Tuxtla Gutiérrez, Tuxtla Gutiérrez, Chiapas, México.

Treto, B. (2024, 19 mayo). Significado color rosa: Cultural, social y psicológico ¿Feminidad y ternura? FM Globo. https://fmglobo.com/news/2024/5/19/significado-color-rosa-cultural-social-psicologico-feminidad-ternura-4621.html

Published

2025-10-08

How to Cite

Castelazo Jaramillo, B. (2025). Pink: a disruptive color in contemporary Mexican graphic design. Paradigma Creativo, 6(1), 68–81. https://doi.org/10.29105/pc.v6i1.74

Issue

Section

Articles

Categories