Social anthropology and its importance for young filmmakers
DOI:
https://doi.org/10.29105/pc.v6i1.59Keywords:
cinema, anthropology, participant observation, ethnography, fieldwork, documentary researchAbstract
This article explores the relevance of social anthropology for young filmmakers, highlighting the fundamental role of participant observation, ethnography, and fieldwork in the accurate and authentic representation of diverse cultures in film. Drawing on the approaches of Bronislaw Malinowski, it analyzes how these methods enable a deeper understanding of societies and their application in the filmmaking process. Furthermore, key concepts of social anthropology are described for those new to the subject, providing a solid theoretical foundation for describing appropriate tools and achieving an understanding of the communities studied. To illustrate these ideas, two films are compared: Jacques Audiard's Emilia Pérez and Luis Buñuel's Los olvidados, evidencing different levels of ethnographic immersion. The comparison demonstrates how the anthropological approach influences the perception and reception of a film, affecting its authenticity and cultural resonance.
Downloads
References
Audiard, J. (Director). (2024). Emilia Pérez [Película]. Why Not Productions, Page 114, Canal+, Arte France Cinéma.
Boletín 031 – TV UNAM transmitirá Los olvidados, la obra maestra de Luis Buñuel – tvunam. (s. f.). Recuperado el 15 de febrero del 2025: https://tv.unam.mx/boletin-031-tv-unam-transmitira-los-olvidados-la-obra-maestra-de-luis-bunuel
Buñuel, L. (Director). (1950). Los olvidados [Película]. Ultramar Films.
Ehrlicher, H. (2016). Luis Buñuel: Los olvidados (1950). Iberoamericana - Torrossa. Recuperado el 15 de febrero del 2025: https://www.torrossa.com/es/resources/an/4231999 DOI: https://doi.org/10.31819/9783954878543_011
Festival de Cannes. (2024, 19 mayo). EMILIA PEREZ – Press conference – English – Cannes 2024 [Vídeo]. Recuperado el 9 de febrero del 2025: https://www.youtube.com/watch?v=WJFd1IfmQKY
Guber, R. (1996). La etnografía: Método, campo y reflexividad (pp. 11-55). Recuperado el 2 de enero del 2025: https://antroporecursos.wordpress.com/wp-content/uploads/2009/03/guber-r-2001-la-etnografia.pdf
Guasch, Ó. (1996). Cuadernos Metodológicos: En la práctica (pp. 35-46) y La distancia social (pp. 15-33). Centro de Investigaciones Sociológicas. Recuperado el 2 de enero del 2025: https://es.slideshare.net/slideshow/cuadernos-metodologicososcar-guasch/40560927#15
Maher, K. (2024, 24 octubre). Jacques Audiard on Emilia Pérez: ‘I wanted to make a film that would make me cry’. The Times. Recuperado el 9 de febrero del 2025: https://www.thetimes.com/culture/film/article/jacques-audiard-emilia-perez-interview-netflix-ck58zgnl0?
Malinowski, B. (1986). Los argonautas del Pacífico occidental. Editorial Planeta-De Agostini. Recuperado el 2 de febrero del 2025: https://circulosemiotico.wordpress.com/wp-content/uploads/2018/08/malinowski-bronislaw-los-argonautas-del-pacifico-occidental-vols-1-y-2.pdf
Maya, Y. (2025, 2 febrero). Nadie te cree, “Emilia Pérez”. El Universal. Recuperado el 15 de febrero del 2025: https://www.eluniversal.com.mx/opinion/ytzel-maya/nadie-te-cree-emilia-perez/
Negrete, J. (2025, 23 enero). Emilia Pérez - Crítica de la película nominada al Óscar. Cine PREMIERE. Recuperado el 15 de febrero del 2025: https://cinepremiere.com.mx/emilia-perez-pelicula.html
Ortega, L. (2025, 4 febrero). Emilia Pérez: Reflexiones desde México, el país ficcionado. Cine PREMIERE. Recuperado el 15 de febrero del 2025: https://cinepremiere.com.mx/emilia-perez.html
Ramón, E. (2024, 12 diciembre). Jacques Audiard, director de Emilia Pérez: “La película denuncia la falta de fluidez, la rigidez de encasillar a la gente”. RTVE.es. Recuperado el 9 de febrero del 2025: https://www.rtve.es/noticias/20241212/jacques-audiard-director-emilia-perez-pelicula-denuncia-falta-fluidez-rigidez-encasillar-a-gente/16368440.shtml?utm
Rotten Tomatoes. (s. f.). Emilia Pérez | Rotten Tomatoes. Recuperado el 9 de febrero del 2025: https://www.rottentomatoes.com/m/emilia_perez
Rotten Tomatoes. (s. f.). The Young and the Damned | Rotten Tomatoes. Recuperado el 9 de febrero del 2025: https://www.rottentomatoes.com/m/los_olvidados
Salvador, L. P. (s. f.). Memoria de Los olvidados. Recuperado el 15 de febrero del 2025: https://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S1607-050X2004000100010
Secretaría de Educación Pública, S. (s. f.). Luis Buñuel. Recuperado el 15 de febrero del 2025: https://www.gob.mx/sep/acciones-y-programas/luis-bunuel
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2025 Helena Cecilia Ríos Segovia

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
a. Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional. que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
b. Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
c. Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) posterior al proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado.