The impact of isolation and technological mediation in piano music education during the pandemic

Authors

  • Martha Paola Garay Mendoza Universidad Autónoma de Nuevo León image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/pc.v2i1.11

Keywords:

pandemic, education musical, covid, pianists

Abstract

The phenomenon of the SARS-CoV-2 virus (COVID -19) has formulated a myriad of social, economic and educational alterations; without belittling any of them; all in turn important for positive global development. Remembering hearing the news of the virus in China in Wuhan City; we saw very far the fact that he stepped on the Mexican border and throughout Latin America and part of the United States. Currently, more and more infections are listed and deaths make their life project to another wake of people of any age and ethnicity, directly affecting the sick and their families. Teaching is heading towards a profile where changes are feasible within a technological and virtual world, unified by political and global power, where we have no choice but to solve the problem of social distancing within our virtual classrooms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Martha Paola Garay Mendoza, Universidad Autónoma de Nuevo León

Pianista, concertista y profesora de tiempo en la Facultad de Música de la U.A.N.L. Con Maestría en Educación en EDEC de Monterrey, y miembro del Comité organizador del Concurso Jóvenes Virtuosos de la Facultad de Música llevado a cabo cada año; en algunas otras ocasiones en el Festival internacional y Masterclass de Piano a cargo de la directora general Antonina Dragan. Imparte las cátedras de Piano a nivel Técnico y Licenciatura: Música de Cámara, Acompañamiento Artístico y Coordinadora del Área de Pianistas Acompañantes. También pertenece al Cuerpo Académico de Educación para la Música. Acreedora del perfil deseable de PRODEP Programa para el Desarrollo Profesional Docente, desde 2018. El 31 de enero de 2019 publicó su primer libro “Estrategias de enseñanza pianística musical para el desarrollo de habilidades cognitivas”, con la Editorial T&R. El 28 de diciembre de 2020 publicó su segundo libro “El lado oscuro de una Pianista con la Editorial T&R.

References

Dirección de Investigación. (16 de Julio de 2020). Influencia de la investigación en el bienestar de la sociedad ante la pandemia COVID-19. 28 de septiembre de 2021, de La Secretaría de Investigación Científica y Desarrollo Tecnológico, a través de la Dirección de Investigación Sitio web: https://www.uanl.mx/eventos/influencia-de-la-investigacion-en-elbienestar-de-la-sociedad-ante-la-pandemiacovid-19/

Palicio Ana. (7 de diciembre de 2016). Las 10 claves del éxito de la educación en Finlandia. 28 de septiembre de 2021, de Ser Padres Sitio web: https://www.serpadres.es/3-6-anos/educacion-desarrollo/articulo/las-10-claves-del-exito-de-laeducacion-en-finlandia-431476447453

Redacción. (14 de julio de 2020). Investigadores de la UANL responden a llamado contra el COVID-19. 28 de septiembre de 2021, de Hora Cero Sitio web: https://www.horaceronl.com/reportaje/investigadoresde-la-uanl-responden-a-llamado-contra-elcovid-19/

Revista Átemus. (Julio 2020). La educación musical en tiempos de pandemia ¿Diversidad o diferencia cultural? 28 septiembre 2021, de Volumen 5 número 9. Julio 2020 Revista Átemus 3 ENTREVISTA Sitio web: https://revistas.uchile.cl/index.php/atemus/article/download/58205/61892/

Salcedo, B. (2021) Entrevista semi-estructurada. Facultad de Música, UANL.

Published

2021-07-22

How to Cite

Garay Mendoza, M. P. (2021). The impact of isolation and technological mediation in piano music education during the pandemic. Paradigma Creativo, 2(1), 16–25. https://doi.org/10.29105/pc.v2i1.11