Key elements of the design of educational materials for preschool teachers

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/pc.v6i1.82

Keywords:

graphic design, educational materials, preschool education, illustration, typography, chromatic

Abstract

This article identifies four essential elements of graphic design: supports, color, typography, and illustration. This is done with the firm intention of optimizing educational resources for the preschool level. Through a systematic methodology based on a literature review and the analysis of teaching resources evaluated against rigorous criteria, practical recommendations were developed aimed at educators without formal design experience. The results reveal that the combined implementation of these elements significantly increases attention (85%) and comprehension (80%) in young children, demonstrating a notable synergy between them. It is concluded that graphic design, anchored in empirical evidence, stands as a vital tool for enriching visual and sensory learning in early childhood, thereby enhancing the educational experience at the preschool stage.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aguado, M. y Villalba, M. (2020). La ilustración como recurso didáctico. Dialnet. https://dialnet.unirioja.es/descarga/articulo/7653710.pdf

Ambrose, G. y Harris, P. (2011). Fundamentos del diseño gráfico. Editorial Blume.

Ausubel, D. P. (1976). Psicología educativa: Un punto de vista cognitivo. Editorial Trillas.

Bates, A. W. (1999). La tecnología en la enseñanza abierta y la educación a distancia. Editorial Trillas.

Berk, L. E. (2021). Desarrollo del niño y del adolescente (7ª ed.). Pearson.

Birren, F. (1950). Color Psychology and Color Therapy. Citadel Press.

Chan, M. E. (1996). Guía para la elaboración de paquetes de materiales didácticos orientados al estudio independiente. Instituto Latinoamericano de la Comunicación Educativa (ILCE).

Coll, C. (2001). Los contenidos en la reforma: Enseñanza y aprendizaje de conceptos, procedimientos y actitudes. Aula XXI Santillana.

Costa, J. (2012). La imagen corporativa: Teoría y práctica de la identificación institucional. Gustavo Gili.

Cuéllar, J. A. (2013). Ilustración, una forma de expresión, un lenguaje en el aula. Biblioteca Digital USB. https://bibliotecadigital.usb.edu.co/bitstreams/306db711-420b-46ab-965d-8cb1a03c1217/download

Díaz Barriga, F. (1998). Estrategias docentes para un aprendizaje significativo. McGraw-Hill.

Díaz Barriga, F. (2001). Elementos para la evaluación del diseño instruccional de materiales didácticos impresos orientados al aprendizaje significativo. Revista Tecnología y Comunicación Educativas, *16*(33), 45-67.

Fernández, M. (2015). Diseño gráfico para la educación infantil. Editorial UOC.

Frascara, J. (2000). Diseño gráfico para la gente: Comunicaciones de masa y cambio social. Ediciones Infinito.

Gardner, H. (1993). Estructuras de la mente: La teoría de las inteligencias múltiples. Fondo de Cultura Económica.

Itten, J. (2010). El arte del color. Editorial Gustavo Gili.

Larson, K. (2004). The science of word recognition or how I learned to stop worrying and love the bouma. Microsoft Typography. https://docs.microsoft.com/en-us/typography/develop/word-recognition

Lema Bonilla, L. M. y Cárdenas Quintana, R. B. (2024). Estrategia didáctica basada en la ilustración para favorecer la lectura en alumnos de segundo grado. Maestro y Sociedad, *22*(1), 286-298. https://maestroysociedad.uo.edu.cu/index.php/MyS/article/download/6778/8198/23982

Lidwell, W., Holden, K., & Butler, J. (2015). Universal Principles of Design (2nd ed.). Rockport Publishers.

Lupton, E. (2010). Thinking with Type: A Critical Guide for Designers, Writers, Editors, & Students (2nd ed.). Princeton Architectural Press.

Mayer, R. E. (2010). Aprendizaje con multimedia: La influencia de la modalidad, la contigüidad y la coherencia. Revista de Psicología y Educación, 5(1), 87-100. https://revistadepsicologiayeducacion.es/pdf/5.pdf

McCloud, S. (1993). Understanding Comics: The Invisible Art. William Morrow Paperbacks.

Montessori, M. (1967). Manual práctico del método (2a ed.). Editorial Araluce.

Montessori, M. (1983). El secreto de la infancia. Editorial Diana.

Moreno Guaicha, J. A. y Mena Zamora, A. A. (2020). Contribuciones del pensamiento ilustrado y la teoría crítica a la filosofía de la innovación educativa. En M. A. Herrera (Ed.), Filosofía de la innovación y de la tecnología educativa (pp. 125–160). Editorial Universitaria Abya-Yala. https://www.researchgate.net/publication/354581915

Munari, B. (2005). Diseño y comunicación visual. Editorial Gustavo Gili.

Palacios, J., Marchesi, Á., & Coll, C. (Comps.). (1999). Desarrollo psicológico y educación. 1. Psicología evolutiva. Alianza Editorial.

Pozo, J. I. (2016). Aprendices y maestros: La psicología cognitiva del aprendizaje (3ª ed.). Alianza Editorial.

Solovieva, Y. (2018). El dibujo como actividad formativa en el preescolar. Editorial Trillas.

Valls, E. (1998). Los procedimientos: Aprendizaje, enseñanza y evaluación. ICE-Horsori.

Van Dijk, T. A. (1983). Strategies of discourse comprehension. Academic Press.

Published

2025-12-10

How to Cite

Zapata Martínez, V., Viveros Bautista, D., & Hernández Rodríguez, M. (2025). Key elements of the design of educational materials for preschool teachers. Paradigma Creativo, 6(1), 82–97. https://doi.org/10.29105/pc.v6i1.82

Issue

Section

Articles

Categories