The evaluation in teletraining and tools for the creation of exams

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/pc.v1i1.3

Keywords:

distance education, educational technology, evaluation methods, educational evaluation, exam

Abstract

Online assessment is a topic of great relevance today, as education has always had teaching, learning and learning assessment as its main elements. Not only is it important for the student to be present in the virtual course, but also to demonstrate the skills acquired, and their performance can be evaluated from various activities or exams. Under the mentioned context, a group of students from a public institution in the city of Monterrey, N.L. Mexico, carried out a series of activities that allowed them to research, debate and conclude collaboratively on the subject of evaluation. As a first activity, they took exams using online tools and later debated for two weeks a set of research questions related to the evaluation of online learning through a discussion forum. The results obtained based on the analysis of the contributions that the students made in the discussion forum and based on the survey on the learning experience that was applied at the end of the debate, showed that evaluation is a crucial point in education Virtual that must be contemplated from the moment the instructional design is carried out and it must generate a follow-up in the student’s performance throughout the teaching-learning process that would guarantee their identity. On the other hand, it was shown that the tools for creating online exams are very useful and can be a resource that, together with practice, allow a global evaluation of the student. Thus, it was also shown that the students were satisfied with their learning experience during the development of the various activities around the topic.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandra Guadalupe Altamirano Galván, Universidad Autónoma de Nuevo León

Doctora en Educación con acentuación en Comunicación y Tecnología Educativa, cuenta con una Maestría en Ciencias de la Comunicación con acentuación en Nuevas Tecnologías y una Licenciatura en Artes Visuales con acentuación en Artes Gráficas, egresada de la UANL. Profesora Investigadora de Tiempo Completo en la Facultad de Artes Visuales UANL. Se ha desarrollado en diversas áreas del diseño, tales como identidad corporativa, editorial, desarrollo de campañas publicitarias, fotografía; realizando proyectos para empresas como British American Tobacco, Cervecería Cuauhtémoc Moctezuma, entre otros. Es miembro de la comisión de pares académicos como Evaluadora de los Comités Interinstitucionales para la Evaluación de la Educación Superior CIEES, también formó parte del consejo Técnico EGEL-DISEG, CENEVAL, ha participado como jurado en diversos certámenes de diseño a nivel local y nacional. Tiene experiencia administrativa como Coordinadora del Departamento de Planeación y Proyectos Estratégicos, también fungió como Coordinadora de la Licenciatura en Diseño Gráfico y Coordinadora del Departamento de Vinculación Interna. Actualmente imparte clases de Diseño Editorial y Diseño de Identidad en la Licenciatura, así también de Administración de Proyectos y Diseño Sustentable en el Posgrado. Además dirige el Departamento Editorial en la Facultad de Artes Visuales de la UANL y también es Creadora del Canal de Investigación: Hola! Todo es Diseño, en la plataforma Youtube. Actualmente pertenece al Sistema Nacional de Investigadores como Candidata en el área de Ciencias de la Conducta y Humanidades.

References

Bo, R., Sáez,A., y Belloch, C. (1999). Sistemas de evaluación de contenidos en Teleformacion: el proyecto cfv. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa. Vol. 5, No. 2. ISSN 1134-4032. Disponible en: http://www.uv.es/RELIEVE/v5n2/RELIEVEv5n2_2.htm

Cabero, J. y Gisbert, M. (dirs) (2002). Materiales formativos multimedia en la red. Guía práctica para su diseño. Sevilla: SAV de la Universidad de Sevilla.

Curbelo, A. (2010) Herramientas para el Diseño de Exámenes en Línea. Disponible en: http://www.slideshare.net/acurbelo/herramientas-para-el-diseo-de

Fernandez, A. (2010) La evaluación orientada al aprendizaje en un modelo de formación por competencias en la educación universitaria. Revista de la Red Estatal de Docencia Universitaria (RED-U) Vol. 8. No.1. ISSN:1887-4592. Disponible en: http://red-u.net/redu/documentos/vol8_n1_completo.pdf DOI: https://doi.org/10.4995/redu.2010.6216

Gatica, F. (2012) ¿Cómo elaborar una rúbrica? Revista ELSEVIER. Disponible en: http://www.riem.facmed.unam.mx/sites/all/archivos/V2Num01/10_pem_GATICA.PDF

Marín, V., Cabero, J. y Barroso, J. (2012) La rúbrica de evaluación en el proceso de formación del docente universitario. Revista Educar 2012. Vol.48/2. (pp.347-364). Disponible en: https://www.raco.cat/index.php/Educar/article/view/259376/346593 DOI: https://doi.org/10.5565/rev/educar.29

Quesada, R. (2006). Evaluación del aprendizaje en la educación a distancia “en línea”. Disponible en:

http://www.um.es/ead/red/M6/quesada.pdf

Rubio, M. (2003). Enfoques y modelos de evaluación del e-learning. Revista Electrónica de Investigación y Evaluación Educativa, v. 9, n. 2. Disponible en: http://www.uv.es/RELIEVE/v9n2/RELIEVEv9n2_1.htm DOI: https://doi.org/10.7203/relieve.9.2.4332

Published

2020-07-22

How to Cite

Altamirano Galván, S. G. (2020). The evaluation in teletraining and tools for the creation of exams. Paradigma Creativo, 1(1), 24–35. https://doi.org/10.29105/pc.v1i1.3