The nightmares of the simulacrum: artificial beings like monstrous figures (2nd part)
DOI:
https://doi.org/10.29105/pc.v3i1.22Keywords:
android, artificial beings, cyborg, robot, simulacrumAbstract
In every age, many artificial being have inhabitated the human imagination; animated by myth, magic and science itself, these creatures are companions of the human being, who seeks to uncover the secret mechanisms of the existence. This urge to recreate life gives rise to a whole fauna of beings of varied confection: automaton, robots, androids and cyborgs become depositories of the desires and concerns of human species. They are main characters in literature, cinema, televisión, comics and videogames, and portray at a time pleasant day dreams and frightening nightmares. The purpose of this paper is to demonstrate the monstrous side of artificial beings through the analysis of five iconic character in literature and cinema: Frankenstein’s “creature”, Hadaly, the “andreïde”, Maria, the robot, the “Terminator” T-800, and Rachel, the replicant in Blade Runner, are all monstrous figures threatening to emulate and surpass the human being.
Downloads
References
Brocano, F. (2005) La melancolía del ciborg. Barcelona: Herder. Impreso.
Cameron, J. (dir.). (1984) The Terminator. Estados Unidos: Herndale Films. DVD.
Clark, A. (2003) Natural-Born Cyborgs: Minds, Technologies, and the Future of Human Intelligence. Oxford University Press, New York. Impreso.
Hoffman, E. (1992) El hombre de la arena. México: Factoría. Impreso.
Huyssen, A. (2006) Después de la gran división: modernismo, cultura de masas, posmodernismo. Buenos Aires: Adriana Hidalgo Editora. Impreso.
Kearney, R. (2002) Strangers, Gods, and Monsters: Ideas of Otherness. London: Routledge. Impreso.
Lang, F. (1927)(dir.). Metropolis. Alemania: UFA. DVD.
Meyrink, G. (1998) El Golem. Trad. Alberto Laurent. Barcelona: Edicomunicación. Impreso.
Mitchell, W. (2003) The Cyborg Self and the Networked City. Massachusetts: The MIT Press. Impreso.
Ovidio. (1999) Las metamorfosis. México: Porrúa. Impreso.
Perkowitz, S. (2004) Digital People. From Bionic Humans to Androids. Washington: Joseph Henry Press. Impreso.
Piscitelli, A. (2002) Ciberculturas 2.0. En la era de las máquinas inteligentes. Buenos Aires: Paidós. Impreso.
Sibilia, Paula (2006): EI hombre postorgánico: Cuerpo, subjetividad y tecnologías digitales. Buenos Aires: Fondo de Cultura Económica. Impreso.
Scott, R. (dir.). (1982) Blade Runner. Estados Unidos: Blade Runner Partnership. DVD.
Shelley, M. (2005) Frankenstein. México: Tomo. Impreso.
Villiliers de L’isle-Adam, A. (1972) La Eva futura. Trad. Mauricio Bacarisse. Madrid: La Fontana Literaria. Impreso.
Yehya, N. (2001) El cuerpo transformado. Cyborgs y nuestra descendencia tecnológica en la realidad y en la ciencia ficción. México: Paidós. Impreso.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Jesús Eduardo Oliva Abarca
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
a. Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional. que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
b. Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
c. Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) posterior al proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado.