Creation of an instrument based on performative ethnography as part of Design Thinking research in design agencies in Monterrey

Authors

  • José Eduardo Mallén Lomas Universidad Autónoma de Nuevo León image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/pc.v1i1.5

Keywords:

design, etnography, dramatization, measuring instrument

Abstract

Design Thinking (DT) is a process that seeks to solve the problems posed and that has been adopted by the design disciplines to solve design problems. This process has gradually attracted the interest of different areas, mainly those dedicated to business, innovation and entrepreneurship. However, considered overcome by certain currents of design, many still fail to understand the methodology that continues to captivate. The intention of this article seeks to present the instrument that was used to carry out an observation based on performative ethnography using an instrument to analyze a performance, to be adapted and to observe the “creative drama” that the designer lives in an agency and thus be able to have an overview of both the Design Thinking application and the entire environment that revolves for a designer to solve a problem presented by a client.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

José Eduardo Mallén Lomas, Universidad Autónoma de Nuevo León

Estudió la Licenciatura en Diseño Gráfico en la Universidad de Monterrey, en el 2008 obtiene un Master en Diseño y Dirección de Arte en la Escuela de Diseño Elisava por la Universidad Pompeu Fabra en Barcelona, en el 2014 obtiene su Maestría en Diseño Gráfico en la Facultad de Artes Visuales y actualmente estudia su Doctorado en Filosofía con Acentuación en Estudios de la Cultura investigando la forma de aplicar el proceso de Design Thinking en las Agencias de Diseño en Monterrey. Ha colaborado con las empresas de Pull & Bear en Irlanda, Mango en Barcelona, así como la realización de proyectos para las marcas Jaguar, Tecate, Morama, entre otras y actualmente está dedicado a la docencia y a la investigación. Ha participado desde la docencia para la creación de proyectos de Innovación Social solucionado los problemas de comunicación gráfica que tienen las personas con discapacidad desarrollando con los alumnos en la clase de Innovación de la Licenciatura en Diseño Gráfico de la Facultad de Artes Visuales.

References

Alexander, B. K. (2013). Etnografía performativa, La representación y la Incitación de la Cultura en Estrategias de Investigación Cualitativa (pp.94–153). Ed. Gedisa.

Butler, J. (1997) Excitable speech. A politics of the Performative. Ed. Routledge.

Denzin N., Lincoln Y. (2013) Estrategias de Investigación Cualitativa (Vol. III) Ed. Gedisa.

Diamond, E. (2006) Performance and Cultural Politics. Ed. Routledge.

Feyerabend, Paul (2010) Tratado contra el método. Tecnos.

Hernández, R., Fernández, C., Lucio, P. (2014). Metodología de la investigación. McGraw-Hill Education.

Johansson-Sköldberg, U. Woodilla, J. Çetinkaya, M. (2013). Design Thinking: Past, Present and Possible Futures. Creativity and Innovation Management. (Vol. 22 No. 2), pp. 121–146. DOI: https://doi.org/10.1111/caim.12023

Kirshenblatt-Gimblett, B. (2011). Objetos de etnografía. En Taylor, D., Fuentes, M.A., Estudios avanzados de Performance D.F. México: Fonde de Cultura Económica, pp. 241-304.

Taylor, D. (2015). El Archivo y el Repertorio. Ediciones Universidad Alberto Hurtado.

Vilchis, L.C. (2002) Metodología del Diseño, Fundamentos teóricos. Ed. Centro Juan Acha A.C.

Published

2020-07-22

How to Cite

Mallén Lomas, J. E. (2020). Creation of an instrument based on performative ethnography as part of Design Thinking research in design agencies in Monterrey. Paradigma Creativo, 1(1), 36–51. https://doi.org/10.29105/pc.v1i1.5