When dystopia catches up with us: Complex semiosis in science fiction cinema
By Oscar Treviño or a look in the mirror in the second millennium
DOI:
https://doi.org/10.29105/pc.v5i1.49Keywords:
dystopian cinema, semiotics, transdisciplinary, utopia and dystopia, cinematographic narrativesAbstract
This text reviews a work that analyzes contemporary dystopian cinema through the semiotic theory of Luri Lotman, who conceives cultural texts as mirrors that reflect and multiply meanings. A transdisciplinary analysis of science fiction cinema is carried out, highlighting its complexity in articulating the visual, verbal and symbolic-cultural. The tensions between utopia and dystopia are studied, using the epistemology and semiotics of culture as theoretical axes. Over four years of research, a corpus of representative films was selected that address multiple dimensions of reality: global, local and subjective. Supported by a scientific group from the ENAH, the work presents innovative methodologies for the interpretation of cinematic narratives, showing how dystopian cinema not only reflects today’s society, but also distorts its realities, revealing deep social problems and proposing a complex and reflective critique of the contemporary world.
Downloads
References
Lotman, I. (1996). La Semiosfera I. Semiótica de la cultura y el texto. Madrid: Cátedra.
Treviño, O. A. (2024). Cuando la distopía nos alcance: La semiosis compleja del cine de ciencia ficción. Buenos Aires: Editorial SB.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
Categories
License
Copyright (c) 2024 María Eugenia Flores Treviño

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
a. Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional. que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
b. Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
c. Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) posterior al proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado.