Digital platforms: a sustainable distance education alternative

Authors

  • Mayra Virginia Ruiz Caballero Autonomous University of Nuevo León image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/pc.v4i1.36

Keywords:

education, digital platform, environment, sustainability

Abstract

The environmental problems that have been going on for some years have been the subject of discussion by bodies dedicated to the study of the environment. We can say that they are caused by their inhabitants and the different activities they carry out inside their homes, jobs, recreational places, schools and almost all means of transport. All this has a strong environmental impact. This chapter presents a brief description of how distance education has an impact as a sustainable medium on societies, their economy and the environment. Based on the Sustainability Model in its three principles: Society, Economy and Environment. The use of information technologies has greatly enabled new forms of distance communication, data storage and reproduction of information, allowing economic, social, scientific, pedagogical and cultural changes, which has contributed to new forms of teaching at all levels.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Mayra Virginia Ruiz Caballero, Autonomous University of Nuevo León

Graduate in Visual Arts at the UANL from 1988-1992, Postgraduate in Graphic Design with Orientation in Creative Direction from 2015- 2017. She has worked for ITESM in the Virtual University, performing
as a designer for the courses taught in said University, as well as at Tec Milenio providing services
as a remote designer until 2005. She worked in the Department of Continuing Education for the Faculty of Engineering Civilian of the UANL, carrying out administration activities and project management. She works as a freelance designer. Liaison Coordinator at LABNL Cultural Laboratory Citizen of the Ministry of Culture of the Government of New Lion. Documentation Coordinator at LABNL in Conarte.  She stood out in his master's studies by obtaining the highest average high. Pioneer in the design of didactic support for education to distance at the Tecnológico de Monterrey, has experience professional in quality service, cultural management and decision-making decisions.

References

Aretio, L. G. (1999). Historia de la Educación a distancia (History of Distance Education). Madrid: Revista Iberoamericana de educación a distancia 2(1) 8 Recuperado de www.biblioteca.org.ar/libros/142431.pvf.

Arroyo, M., & Miklos, T. (Abril-Junio de 2008). Una visión prospectiva de la educación a distancia en América Latina Universidades.

Obtenido de redalyc.org: http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=37311274005> ISSN 0041-8935

Bosco Hernández, M. D., & Barrón Soto, H. (2008). Naturaleza y orígenes de la Educación a distancia en México. En La educación a

distancia en México: Narrativa de una historia silenciosa (pp. 13-22). México: SUAFyL UNAM.

Cardoso, R. (2011). El Diseñador pensante. En C. Rafael, Diseño para un mundo complejo (págs. 161-169). Coyoacán México: Ars Optika Editores.

Chávez López, C. (26 de Noviembre de 2012). Diseño Gráfico Sustentable: Estrategias para el uso de materiales y procesos en el diseño. Obtenido de ISSU: https://issuu.com/chrysa.dg/docs/disenograficosustentable_christianchavezlopez

Delors,Jacques; García V.,Aníbal Néstor. (1996). Decisiones educativas, decisiones de sociedad. En J. Delors, LA EDUCACIÓN ENCIERRA UN TESORO (pág. 176). México: EDICIONES UNESCO.

Dorfsman, m. I. (2012). La profesión docente en contextos de cambio: el docente global. RED-DUSC. Revista de Educación a Distancia- Docencia Universitaria en la Sociedad del Conocimiento http:// www.um.es/ead/reddusc/6, 14-23.

García, A. A. (2005). Breve historia de la educación ambiental:Del conservacionalismo hacia El desarrollo sostenible. Revista Futuros No. 12, 1-8.

Garrido Noguera, C. (2010). UNAM CUAED Reposital Educativo. Obtenido de La educación virtual en México: universidades y aprendizaje tecnológico: http://reposital.cuaed.unam.mx:8080/jspui/bitstream/123456789/1327/1/2005-04-04504MicheliGarrido.pdf

Gayol, Y. (2005). La Educación a distancia y las Tecnologías de la Información y la comunicación en la promoción del desarrollo comunitario sostenible. Revista de la educación superior, ISSN-e 0185-2760, Vol. 34, Nº. 135, 101-117.

Guillen, F. C. (1996). Organización de Estados iberoamericanos. Obtenido de Revista Iberoamericana de Educación No. 11: http://rieoei.org/ DOI: https://doi.org/10.35362/rie1101159

oeivirt/rie11a03.htm

Hernández Hernández, A. D. (2012). Diseño Web. En TESIS Diseño Gráfico Sustentable.Su Introducción al Programa Educativo de la

Licenciatura en Diseño Gráfico de la Universidad de Guanajuato (págs. 62-64). Guanajuato: Universidad de Guanajuato División

de Aquitectura Arte y Diseño Campus Guanajuato. INEGI. (2016). “Estadística a propósito del...Día mundial sin auto”. Aguascalientes, Ags: INEGI.

INEGI. (2016). Conociendo Nuevo león. Aguascalientes: Instituto Nacional de Estadística y Geografía.

Leff, E. (2008). Discursos sustentables. México: SIGLO XXI.

Nuttall, N. (12 de Diciembre de 2016). ONU Cambio Climático Conferencias. Obtenido de http://newsroom.unfccc.int/es/

Ortiz Boza, A. (s/a). La Virtualización de la Educación Superior en México. En C. Rama, LA EDUCACIÓN SUPERIOR VIRTUAL EN AMÉRICA LATINA

Y EL CARIBE (págs. 287-294). http://www.iesalc.unesco.org.ve/: IESALC/UNESCO.

Perri, N. (2005). Historia del concepto de desarrollo sustentable. En G. Foladori, & N. Perri, Sustentabilidad? Desacuerdos sobre el

desarrollo sustentable (págs. 27-79). México: Universidad Autónoma de Zacatecas.

Remington, R. R. (2012). Reputaciones :Massimo Vignelli. Eye No.83, http://www.eyemagazine.com/feature/article/reputations-massimovignelli.

Silverio-Ruffing, L. (4 de Septiembe de 2002). Naciones Unidas para la Cumbre de Johannesburgo 2002. Obtenido de http://www.un.org/

spanish/conferences/wssd/index.html

Solana, F., Cardiel Reyes, R., & Bolaños Martínez, R. (2011). Historia de la Educación Pública en México (1876-1976). México: Fondo de

Cultura Económica.

Soutto, J., & González Tyler, P. (3 de Noviembre de 2008). Capítulo 5 Manos a la obra. ¿qué hacemos como diseñadores? TESIS diseñadores por

Naturaleza. Manual de diseño gráfico sustentable. México.

Stojanovic de Casas, L. (1994). Bases Teóricas de la Educación a Distancia. Informe de Investigaciones Educativas Vol. VIII.

Published

2023-12-20

How to Cite

Ruiz Caballero, M. V. (2023). Digital platforms: a sustainable distance education alternative. Paradigma Creativo, 4(1), 80–97. https://doi.org/10.29105/pc.v4i1.36