Depression levels of the education students superior as conditions of school dropout
DOI:
https://doi.org/10.29105/pc.v3i1.21Keywords:
college dropout, mental illness, tutoring, depression, students, psychiatryAbstract
The mental illnesses of the 21st century considered as those of the first place and caused; most of the time due to context socioeconomic, invade the future of young students, plunging them into moments of delirium and despair, are undoubtedly a fresh topic to base an investigation, which gives us as the result was a watershed to correctly decipher the path that university professors should take, in addition to being attentive to the red lights, to guide at all times the stay inside the university of students and thus avoid school desertion. The creativity of writers, actors and musicians, among others, “has been associated with affective or emotional symptoms.” The continuous exposure to these situations can generate a greater risk of consumption of substances; in other cases addictions may be influenced by factors such as work and social pressure, which generally causes anxiety, or “because they are involved from a young age in the abuse of substances”. However, they are increasingly the majority of the population. The one who is being affected by this type of disorders colloquially called “madness” regardless of socioeconomic level and cultural, affecting the lives of people, and that without proper attention unfortunately end up giving up functional life they had and gaining a deficit of integral life.
Downloads
References
Giovagnoli, P. (2002) Determinantes de la deserción y graduación universitaria: una aplicación utilizando modelos de duración, Documento de Trabajo 37, Universidad Nacional de la Plata.
Gonzalez, E., González, A., & Soltero, M. (2020). Desarrollo integral de los alumnos. El caso de la FCA de la UACH. Disponibl en: http://www.fca.uach.mx/apcam/2014/04/08/Ponencia%20126-UACH.pdf
Gutiérrez JA, Montoya LP, Toro BE, Briñón MA, Rosas E, Salazar LE. Depresión en estudiantes universitarios y su asociación con el estrés académico. Rev CES Med. 2010; 24 (1): 7-17.
Hernández, M., Ramírez, N., López, S., & Macías, D. (2015). Relación entre ansiedad, desempeño y riesgo de deserción en aspirantes a bachillerato. Psychologia.Avances de la disciplina, vol. 9, núm. 1, pp.45-57. Disponible en: https://www.redalyc.org/pdf/2972/297233780003.pdf DOI: https://doi.org/10.21500/19002386.992
Linares R. (2021). Los 12 hábitos de las personas resilientes. El prado psicólogos, p. 4. Disponible en: https://www.elpradopsicologos.es/blog/resiliencia-resilientes
Suárez, N., & Luz, B. (2014). Estrés académico, deserción y estrategias de retención de estudiantes en la educación superior.Rev. Salud pública. 17(2), pp.300-313. Disponible en: http://www.scielo.org.co/pdf/rsap/v17n2/v17n2a13.pdf DOI: https://doi.org/10.15446/rsap.v17n2.52891
Tinto V. Dropouts from Higher Education: A Theoretical Synthesis of the Recent Literature. A Review of Educational Research.1975; 45, 89-125. DOI: https://doi.org/10.3102/00346543045001089
Trunce, S., Villarroel, G., Arntz, J., Muñoz, S., & Werner, K (2020). Niveles de depresión, ansiedad, estrés y su relación con el rendimiento académico en estudiantes universitarios. Investigación Scielo, Vol.9, “p”.36. Disponible en: http://www.scielo.org.mx/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S2007-50572020000400008 DOI: https://doi.org/10.22201/fm.20075057e.2020.36.20229
Vera.L, Niño J, Porras A, Navarro J, Caballero M, Delgado P, & Durán J. (2020). Salud mental y deserción en una población universitaria con bajo rendimiento académico.Católica del Norte, Fundación Universitaria; Pioneros en educación virtual., Núm. 60, pp 137-158.Disponible en: https://www.redalyc.org/journal/1942/194263234008 DOI: https://doi.org/10.35575/rvucn.n60a8
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Martha Paola Garay Mendoza
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
a. Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional. que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
b. Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
c. Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) posterior al proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado.