Teaching-learning experiences acquired in the Materials Laboratory learning unit of the Bachelor's Degree in Graphic Design

Authors

DOI:

https://doi.org/10.29105/pc.v2i1.12

Keywords:

graphic design, competences, pedagogical experience, teaching methods, educational practice, teaching-learning process

Abstract

Teaching in an academic model based on competencies and centered on the student, requires teaching strategies and methodologies so that learning is meaningful, promoting the integral development of knowledge, skills and attitudes in students. In this writing, some activities and learning evidences carried out in the Materials Laboratory learning unit are exposed, in order to share the experiences obtained in the teaching process with students of the first semester of the graphic design degree. The educational practice includes identifying the students’ previous knowledge, respecting the objectives of the educational plan, the strategic planning of the teaching activities and the design of the learning evidences defined in an analytical program, modeling the activities, as well as the evaluation of the learning products for a reflection that allows the continuous improvement of the program and especially of the teaching work.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

María Bertha Rojas Galindo, Universidad Autónoma de Nuevo León

Licenciada en Artes Visuales con acentuación en Artes Gráficas en la Facultad de Artes Visuales de la Universidad Autónoma de Nuevo León y egresada de la Maestría en Ciencias de la Comunicación con acentuación en Nuevas Tecnologías en la Facultad de Ciencias la Comunicación de la misma institución. Como diseñadora gráfica se ha desempeñado en el ámbito de medios impresos. Es docente de tiempo completo en la Facultad de Artes Visuales, ha impartido clases en las unidades de aprendizaje de Diseño y composición, Estructuración gráfica, Laboratorio de color, Técnicas de representación gráfica, Laboratorio de materiales, entre otras. Cuenta con Perfil Prodep 2019-2022. Actualmente, es responsable del Departamento de Formación Integral del Estudiante en la misma dependencia, atendiendo Programas de Becas, Intercambio Académico, Talentos Universitarios, Programa de Tutorías, Orientación y apoyo psicopedagógico, Servicio social y Prácticas profesionales en el nivel de licenciatura.

References

Ausubel, D., Novak, J., & Hanesian, H. (2016). Psicología Educativa. Un punto de vista congnoscitivo. México:Trillas.

Chávez López, C. (2012). Diseño Gráfico Sustentable:estrategias para el uso de materiales y procesos en el diseño. Universidad Nacional Autónoma de México. Obtenido de https://ru.dgb.unam.mx/handle/DGB_UNAM/TES01000686561

Jackson, P. (2012). Estructuras de packing. Diseño de cajas y formas tridimensionales. Barcelona: Promopress.

Jackson, P. (2013). Técnicas de corte y plegado para diseñadores. Diseño de material promocional. Barcelona: Promopress.

Johansson, K., Lundbert, P., & Ryberg, R. (2008). Manual de Producción Gráfica. Recetas. México: Gustavo Gili.

Morales Muñoz, P. A. (2012). Elaboración de material didáctico. México: Red Tercer Milenio. Obtenido de http://www.aliat.org.mx/BibliotecasDigitales/derecho_y_ciencias_sociales/Elaboracion_material_didactico.pdf

SEP. (2017). Aprendizajes clave para la educación integral. México: Secretaria de Eduación Pública.

Tobón Tobón, S. (2008). Formación basada en competencias. Colombia: Ecoe Ediciones.

Tünnermann Bernheim, C. (enero-marzo de 2011). El constructivismo y el aprendizaje de los estudiantes. Consultado de. Universidades(48), 21-32. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/373/37319199005.pdf

UANL. (2020). Modelo Académico de Técnico Superior Universitario, Profesional Asociado y Licenciatura de la Universidad Autónoma de Nuevo León. Monterrey, N.L.: UANL.

Wong, W. (2011). Fundamentos del diseño bi y tri dimensional. México: Gustavo Gili.

Published

2021-07-22

How to Cite

Rojas Galindo, M. B. (2021). Teaching-learning experiences acquired in the Materials Laboratory learning unit of the Bachelor’s Degree in Graphic Design. Paradigma Creativo, 2(1), 26–47. https://doi.org/10.29105/pc.v2i1.12