Teaching-learning experiences acquired in the Materials Laboratory learning unit of the Bachelor's Degree in Graphic Design
DOI:
https://doi.org/10.29105/pc.v2i1.12Keywords:
graphic design, competences, pedagogical experience, teaching methods, educational practice, teaching-learning processAbstract
Teaching in an academic model based on competencies and centered on the student, requires teaching strategies and methodologies so that learning is meaningful, promoting the integral development of knowledge, skills and attitudes in students. In this writing, some activities and learning evidences carried out in the Materials Laboratory learning unit are exposed, in order to share the experiences obtained in the teaching process with students of the first semester of the graphic design degree. The educational practice includes identifying the students’ previous knowledge, respecting the objectives of the educational plan, the strategic planning of the teaching activities and the design of the learning evidences defined in an analytical program, modeling the activities, as well as the evaluation of the learning products for a reflection that allows the continuous improvement of the program and especially of the teaching work.
Downloads
References
Ausubel, D., Novak, J., & Hanesian, H. (2016). Psicología Educativa. Un punto de vista congnoscitivo. México:Trillas.
Chávez López, C. (2012). Diseño Gráfico Sustentable:estrategias para el uso de materiales y procesos en el diseño. Universidad Nacional Autónoma de México. Obtenido de https://ru.dgb.unam.mx/handle/DGB_UNAM/TES01000686561
Jackson, P. (2012). Estructuras de packing. Diseño de cajas y formas tridimensionales. Barcelona: Promopress.
Jackson, P. (2013). Técnicas de corte y plegado para diseñadores. Diseño de material promocional. Barcelona: Promopress.
Johansson, K., Lundbert, P., & Ryberg, R. (2008). Manual de Producción Gráfica. Recetas. México: Gustavo Gili.
Morales Muñoz, P. A. (2012). Elaboración de material didáctico. México: Red Tercer Milenio. Obtenido de http://www.aliat.org.mx/BibliotecasDigitales/derecho_y_ciencias_sociales/Elaboracion_material_didactico.pdf
SEP. (2017). Aprendizajes clave para la educación integral. México: Secretaria de Eduación Pública.
Tobón Tobón, S. (2008). Formación basada en competencias. Colombia: Ecoe Ediciones.
Tünnermann Bernheim, C. (enero-marzo de 2011). El constructivismo y el aprendizaje de los estudiantes. Consultado de. Universidades(48), 21-32. Obtenido de https://www.redalyc.org/pdf/373/37319199005.pdf
UANL. (2020). Modelo Académico de Técnico Superior Universitario, Profesional Asociado y Licenciatura de la Universidad Autónoma de Nuevo León. Monterrey, N.L.: UANL.
Wong, W. (2011). Fundamentos del diseño bi y tri dimensional. México: Gustavo Gili.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 María Bertha Rojas Galindo
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
a. Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional. que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
b. Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
c. Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) posterior al proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado.