Teaching practices - learning from the arts and visuality
Approaches to learning and creative-imaginative development in the teaching of the arts
DOI:
https://doi.org/10.29105/pc.v1i1.1Keywords:
Teaching arts, creativity, imagination, socioemotional area, visuals artsAbstract
Through this article the author raises a proposal about teaching arts, consi- dering that it represents a scenario in which is essential the implementation of diverse strategies and didactic-pedagogical focuses, such as autono- mic learning, collaborative work, active learning and social and emotional learning. The analysis stands out that is an aspect closely related to artistic formation and that the encouragement of creativity and imagination plays a central role for creation. Moreover, a relationship between combination and association it is established within this process. It is also approached the importance of generate a variety of activities capable of encourage the formative experience of the student, associated to different fields. In addi- tion, it is examined the concept of community in teaching institutions, what promotes the possibility of convert teaching space to a learning community based upon inclusion, equality and dialogue.
Downloads
References
Aguerrondo, I. y Xifra, S. (s/f) Educación, 200. Papers editores.: Argentina
Albom, M. (2013). Martes con mi viejo profesor. Océano exprés MAEVA.: México D.F.
Bayley R. (2008). Diálogos, Fórum Universal de las culturas. Fondo Editorial de Nuevo León.: Monterrey Nuevo León
Brites, G. y Múller, M. (1999). Juegos desde la imaginación. Bonum.: Argentina.
Corte, M. (2010). Inteligencia creadora: Arte y creatividad en la educación. México D.F.: Trillas.
Didac Nueva Época / No.72 / Julio-Diciembre 2018 / Universidad Iberoamericana. Recuperado de: http:// revistas.ibero.mx/didac/uploads/volumenes/27/ pdf/Didac72_web.pdf
Elizondo, G. Loureda, O. Dahlet, P. Kumaravadivelu, B. Colombi, M. Langman, J. y Bayley R. (2008). Diálogos, Fórum Universal de las culturas. Fondo Editorial de Nuevo León.: Monterrey Nuevo León.
Lucas. B. y Claxton G. (2014). Nuevas inteligencias, nuevos aprendizajes. Narcea, S.A. de ediciones Madrid.: España.
Sánchez, T. (2005). Un lugar para soñar. Reflexiones para una escuela posible. Homo Sapiens Ediciones.: Argentina
Schoening, A. (2004). La fábrica de ideas, como desarrollar el potencial creativo. Trillas.: México D.F.
TecnoLógicas (2018) ISSN-p 123-7799 ISSN-e 2256-5337 Vol. 21, No. 41, pp.115-134 enero-abril de 2018). DOI: https://doi.org/10.22430/22565337.731
Terr, L. (2000). El juego: por qué los adultos necesitan jugar. Paidós Ibérica, S.A.: Barcelona, España.
Vigotsky, L. (1986). La imaginación y el arte en la Infancia. Akal.: Madrid.
Vigotsky, Lev. (2006). Psicología del arte. Paidós.: Barcelona, España.
Zavalza, M. (2000). Diseño y desarrollo curricular. Narcea, S.A.: Madrid, España.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Los autores/as que publiquen en esta revista aceptan las siguientes condiciones:
a. Los autores/as conservarán sus derechos de autor y garantizarán a la revista el derecho de primera publicación de su obra, el cual estará simultáneamente sujeto a la Licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional. que permite a terceros compartir la obra siempre que se indique su autor y su primera publicación esta revista.
b. Los autores/as pueden realizar otros acuerdos contractuales independientes y adicionales para la distribución no exclusiva de la versión del artículo publicado en esta revista (p. ej., incluirlo en un repositorio institucional o publicarlo en un libro) siempre que indiquen claramente que el trabajo se publicó por primera vez en esta revista.
c. Se permite y recomienda a los autores/as a publicar su trabajo en Internet (por ejemplo en páginas institucionales o personales) posterior al proceso de revisión y publicación, ya que puede conducir a intercambios productivos y a una mayor y más rápida difusión del trabajo publicado.