Teaching practices - learning from the arts and visuality

Approaches to learning and creative-imaginative development in the teaching of the arts

Authors

  • Adriana Hernández Loredo Universidad Autónoma de Nuevo León image/svg+xml

DOI:

https://doi.org/10.29105/pc.v1i1.1

Keywords:

Teaching arts, creativity, imagination, socioemotional area, visuals arts

Abstract

Through this article the author raises a proposal about teaching arts, consi- dering that it represents a scenario in which is essential the implementation of diverse strategies and didactic-pedagogical focuses, such as autono- mic learning, collaborative work, active learning and social and emotional learning. The analysis stands out that is an aspect closely related to artistic formation and that the encouragement of creativity and imagination plays a central role for creation. Moreover, a relationship between combination and association it is established within this process. It is also approached the importance of generate a variety of activities capable of encourage the formative experience of the student, associated to different fields. In addi- tion, it is examined the concept of community in teaching institutions, what promotes the possibility of convert teaching space to a learning community based upon inclusion, equality and dialogue.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Adriana Hernández Loredo, Universidad Autónoma de Nuevo León

Doctora en Artes y Humanidades. Se desempeña como docente y como Consultora de Desarrollo Académico en la Facultad de Artes Visuales de la UANL. Es licenciada en Pedagogía por la Facultad de Filosofía y Letras de la UANL, y en Lengua y literatura española por la ENSE. Sus estudios de maestría los realizó en el área de Educación por el arte. Recibió la premiación por el programa Excelencia docente, por parte de la SEP, y en el 2009 recibió un reconocimiento del ITESM por la colaboración con el grupo estudiantil de Arte y cultura: ADAI. Ha participado como ponente en distintos congresos a nivel nacional e internacional.

References

Aguerrondo, I. y Xifra, S. (s/f) Educación, 200. Papers editores.: Argentina

Albom, M. (2013). Martes con mi viejo profesor. Océano exprés MAEVA.: México D.F.

Bayley R. (2008). Diálogos, Fórum Universal de las culturas. Fondo Editorial de Nuevo León.: Monterrey Nuevo León

Brites, G. y Múller, M. (1999). Juegos desde la imaginación. Bonum.: Argentina.

Corte, M. (2010). Inteligencia creadora: Arte y creatividad en la educación. México D.F.: Trillas.

Didac Nueva Época / No.72 / Julio-Diciembre 2018 / Universidad Iberoamericana. Recuperado de: http:// revistas.ibero.mx/didac/uploads/volumenes/27/ pdf/Didac72_web.pdf

Elizondo, G. Loureda, O. Dahlet, P. Kumaravadivelu, B. Colombi, M. Langman, J. y Bayley R. (2008). Diálogos, Fórum Universal de las culturas. Fondo Editorial de Nuevo León.: Monterrey Nuevo León.

Lucas. B. y Claxton G. (2014). Nuevas inteligencias, nuevos aprendizajes. Narcea, S.A. de ediciones Madrid.: España.

Sánchez, T. (2005). Un lugar para soñar. Reflexiones para una escuela posible. Homo Sapiens Ediciones.: Argentina

Schoening, A. (2004). La fábrica de ideas, como desarrollar el potencial creativo. Trillas.: México D.F.

TecnoLógicas (2018) ISSN-p 123-7799 ISSN-e 2256-5337 Vol. 21, No. 41, pp.115-134 enero-abril de 2018). DOI: https://doi.org/10.22430/22565337.731

Terr, L. (2000). El juego: por qué los adultos necesitan jugar. Paidós Ibérica, S.A.: Barcelona, España.

Vigotsky, L. (1986). La imaginación y el arte en la Infancia. Akal.: Madrid.

Vigotsky, Lev. (2006). Psicología del arte. Paidós.: Barcelona, España.

Zavalza, M. (2000). Diseño y desarrollo curricular. Narcea, S.A.: Madrid, España.

Published

2020-07-22

How to Cite

Hernández Loredo, A. (2020). Teaching practices - learning from the arts and visuality: Approaches to learning and creative-imaginative development in the teaching of the arts. Paradigma Creativo, 1(1), 4–23. https://doi.org/10.29105/pc.v1i1.1